COLUMN: 1 April 2011 vooral commercieel succes

De aloude traditie van aprilgrappen waarin mensen elkaar onderling beet nemen neemt af. Anno 2011 is 1 april verworden tot een commerciële wedstrijd om een trending topic op Twitter.

Heineken, Bolletje, Denksport, diergaarde Blijdorp, Ecomare, Albelli, Youtube en Google komen dit jaar allemaal met een 1 aprilgrap. Waarschijnlijk maanden terug bedacht door een paarse broek van het reclamebureau en strategisch in de markt gezet door de persafdeling. Met de aprilgrap mikken merken op gratis reclame, met als hoogste doel een bericht op de Telegraaf of misschien wel een trending topic op Twitter.

Heineken en Bolletje scoorde midden in de roos. De aprilgrap over de linkshandige beschuitrol (schaamteloos gejat van de Burger King) werd op vrijwel iedere nieuwssite gepubliceerd. Maar de meest commercieel succesvolle aprilgrap is voor Heineken. De bierpad waarmee bier kon worden getapt uit de Senseo was twee dagen lang één van de meest getwitterde nieuwsberichten.

In al het commerciële geweld verlangen wij terug naar vroeger, toen aprilgrappen nog een provinciale aangelegenheid waren. Maar gelukkig zijn er ook in 2011 nog scholen die uit geldgebrek ouders vragen hun kind toiletpapier mee te geven. En Twentse buurmeisjes die bluffen topless auto’s te gaan wassen. Kunnen die paarse broeken volgend jaar niet gewoon zoals vroeger met een bankbiljet aan een touwtje in de bosjes liggen?

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “COLUMN: 1 April 2011 vooral commercieel succes

  1. Pingback: De beste aprilgrappen van 2011 | Hoax

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>